During TEDxEde 2016, so-called Twitter Sentiment Buttons will be used. The Twitter Sentiment Button is a wearable Internet of Things device, which makes the “tone of voice” of tweets literally visible.

Twitter Sentiment Button

The Button can be set to certain hashtags or a Twitter handle. Through a Cloud service, all incoming tweets are then linguistically analyzed in real time. The Cloud software will then rank them according to 5 emotion types from the Big 5 Personlity model.

These rankings are then displayed every minute on the Button worn by the host. Also by some key figures of the organization who are visibly present. The sentiment becomes visible by means of the 24 LEDs that take on a different circular color pattern every minute, depending on the analyzed sentiment.

This is explained in the diagram below. The expectation is that in a crazy TEDxEde 2016 the colours Purple, Yellow and Red will be most visible.

There are a total of 4 Buttons available. Wearing them visibly can be used during the event itself to show how the participants and Twitter followers experience this day.

The software technology is provided by IBM with their Watson Cloud services. The whole is put together by ICR3ATE | Digital Makers Lab from Ede/Wageningen. Both companies are present and will be happy to explain this unique Button and the underlying technology.

In the Netherlands, this button was used at Startup Fest Europe this spring. Outside the Netherlands, SxSW2016 is a nice example.

Tijdens TEDxEde 2016 wordt er gebruik gemaakt van zogeheten Twitter Sentiment Buttons. De Twitter Sentiment Button is een wearable Internet of Things device, waarmee de “tone of voice” van tweets letterlijk zichtbaar wordt gemaakt

Twitter Sentiment Button

De Button kan worden ingesteld op bepaalde hashtags of een Twitter handle. Via een Cloud service worden alle binnenkomende tweets vervolgens taalkundig geanalyseerd in real time. De Cloud software zal vervolgens een rangschikking maken naar 5 emotiesoorten uit het Big 5 Personlity model.

Deze rangschikkingen worden vervolgens iedere minuut zichtbaar gemaakt op de Button die gedragen wordt door de host. Daarnaast ook door enkele sleutelfiguren van de organisatie die zichtbaar aanwezig zijn. Het sentiment wordt zichtbaar m.b.v. de 24 LEDs die iedere minuut een ander cirkelvormig kleurpatroon aannemen, naar gelang het geanalyseerde sentiment.

E.e.a. is uitgelegd in onderstaande schema. De verwachting is dat bij een waanzinnige TEDxEde 2016 de kleuren Paars, Geel en Rood het meeste zichtbaar zullen zijn.

Er zijn totaal 4 Buttons beschikbaar. Met het zichtbaar dragen kan nog tijdens het event zelf worden getoond hoe de deelnemers en Twitter volgers deze dag ervaren.

De software technologie wordt geleverd door IBM met hun Watson Cloud services. Het geheel is in elkaar gezet door ICR3ATE | Digital Makers Lab uit Ede/Wageningen. Beide bedrijven zijn aanwezig en geven desgewenst en natuurlijk graag toelichting op deze unieke Button en de onderliggende technologie.

In Nederland is deze button gebruikt bij Startup Fest Europe dit voorjaar. Buiten Nederland is SxSW2016 een mooi voorbeeld ervan.

Like it?

Share it!